Algoritmos numéricos do ponto de vista da teoria de controle

Amit Bhaya

30 de Março de 2017 às 16h

Nesta palestra mostrarei como métodos iterativos para a resolução de equações lineares e não-lineares podem ser vistos como sistemas dinâmicos sujeitos a controle realimentado. Por exemplo, os conhecidos métodos de Newton-Raphson e Gradiente Conjugado, e variações novas deles, resultam da aplicação do método de funções de Liapunov com controle. Conexões com controle ótimo também serão apresentadas.

Amit Bhaya was educated at the Indian Institute of Technology, Kharagpur and the University of California at Berkeley and is Full Professor in the Electrical Engineering Department of the Graduate School of Engineering of the Federal University of Rio de Janeiro (COPPE/UFRJ), Brazil. He coauthored the books ‘‘Matrix Diagonal Stability in Systems and Computation’’ (Birkhauser, 2000), and ‘‘Control Perspectives on Numerical Algorithms and Matrix Problems’’ (SIAM,2006) and has worked and published peer-reviewed articles in the following areas: circuit theory, systems and control theory, parallel computation, neural networks, matrix stability theory and mathematical ecology.