Estimating the Risk of Importation and Exportation of Infections to a Disease-Free Country by Travellers

Eduardo Massad

08 de Janeiro de 2019 às 16h

This paper is an attempt to estimate the risk of infection importation and exportation by travelers. Two countries are considered: one disease-free country and one visited or source country with a running endemic or epidemic infectious disease. Two models are considered. In the first model (disease importation) susceptible individuals travel from their disease-free home country to the endemic country and come back after some weeks. The risk of infection spreading in their home country is then estimated supposing the visitors are submitted to the same force of infection as the local population but do not contribute to it. In the second model (disease exportation) it is calculated the probability that an individual from the endemic (or epidemic) country travels to a disease-free country in the condition of latent infected and eventually introduces the infection there. The input of both models is the force of infection at the visited/source country, assumed known.

Eduardo Massad é Professor Titular da Escola de Matemática Aplicada FGV EMAp, Fundação Getulio Vargas FGV, Rio de Janeiro, Brasil. Breve Informação de Base: Médico, Professor de Informática Médica e Medicina Tropical, Bacharelado. Física, B.Sc. (Honors) Psicologia, FIMA, Chartered Mathematician (IMA-UK), Chartered Scientist (SciCoun-UK), FRSM. Professor Titular (aposentado) de Informática Médica da Universidade de São Paulo Chefe do Departamento de Medicina Legal da Universidade de São Paulo. Professor Honorário de Doenças Infecciosas da Escola de Higiene de Londres e Fundo de Coragem da Medicina Tropical. Professor Visitante de Medicina da Universidade Nacional de Cingapura Visiting. Professor de Estatística e Psicologia, Universidade de Derby, UK Fellow do Instituto de Matemática e Suas Aplicações (FIMA) Fellow da Royal Society of Medicine (FRSM) Bolsa de Pesquisa Atual: Co-PI com a professora Annelies Wilder-Smith dos 12,5 milhões. Projeto do Consórcio da Comunidade Européia ZIKAPlan e o projeto de US $ 999.781. Avaliação da dinâmica de transmissão do ZIKV e estratégias de mitigação. Uma abordagem multidisciplinar, financiada pelo Instituto Canadense de Pesquisa em Saúde. Síntese das publicações: Web of Science Número de Artigos 318, Artigos de Citações 3537, índice h-34 Pontuação do Google - Número de Artigos 467, Citações 7587, índice h 48, Scopus 265, Citations 3612, h-index 32 Research Gate - Número de Artigos 389, Citações 5182, índice-h 39 RG pontuação-43,96.